projects
NUANCE LAB™.
overview
Into an age where anyone can become a cosmetics producer—.
Branding design for NUANCE LAB, a new brand launching into the cosmetics industry in 2021 proposing a never-before new market concept.
The creation of a new cosmetics brand has typically been associated with extensive time to plan, develop, and launch a product, and the initial investment costs are quite high. This was the basic premise of the industry.
Additionally, as social media itself grew, there has been a trend for influencers to produce their own alternative brands. But again because of the aforementioned reasons, the hurdles surrounding cosmetics brands remained.
NUANCE LAB. was able to shorten the development period and reduce the initial costs by putting all planning, development, and sales online. This groundbreaking service allows influencers with a contract with NUANCE LAB. to customize and sell their own products by selecting ingredients, pricing, and design on a dedicated website.
Because the service targets influencers with a high sense of visual style, the system and design had to be appealing in order to establish a position as a service that will be used continuously. It was also necessary to design a UI/UX that could be used quickly and intuitively even without first-hand expertise in the process from ingredient formulation to package design.
terminal Inc. worked with TRICLE LLC. and Konel Inc. to create a worldview, including VI development, logo design, key visuals, package system design, and EC site production.
誰もがコスメ・プロデューサーになれる時代へ―。
2021年、コスメ業界に全く新しいマーケット・コンセプトを打ち出した新たなブランド、”NUANCE LAB.”のブランディングデザイン。
これまで「新たに化粧品ブランドを作る」ということは、企画から開発を経て世に出るまでに時間が非常にかかるうえに、初期投資費用もかなりかかる。という業界の大前提がありました。
また、SNSが普及して以来、インフルエンサーがオルタナティブにブランドをプロデュースするという潮流はあるものの、化粧品だけは前述の理由からまだまだ個人でブランドを立ち上げるハードルが高いという状況がありました。
NUANCE LAB. は企画・開発・販売の全てをオンライン化することで、コスメの「開発期間の短縮」「 イニシャルコストの圧縮」 を実現。そのためNUANCE LAB. と契約を結んだインフルエンサーが専用サイトで成分配合・価格設定・デザインを自らで選択しカスタマイズし販売することを可能にした画期的なサービスです。
ビジュアルに高いセンスを持つインフルエンサーの方々がターゲットのサービスなため、彼らに刺さるシステムとデザインでないと継続的に使われるサービスとしての立ち位置を確立できません。また、初見の専門知識のないインフルエンサーでも成分配合からパッケージデザインのプロセスを、感覚的にスピーディに使えるUI・UXに設計することも求められていました。
terminal Inc.では、TRICLE LLC.、Konel Inc.と協働し、VI策定、ロゴデザイン、キーヴィジュアル、パッケージシステムデザイン、EC site制作など、世界観作りを担当しました。
goal
- comprehensive art direction
- website design and develpoment
- logo mark, VI system building
- ブランド全体のアートディレクション
- webサイトのデザイン・開発
- ロゴマーク、VIシステムの構築
idea
A creative system for worldview branding.
First, we developed the “NUANCE filter” system to express the many nuances that influencers have, from which the brand name also stems. The NUANCE filter is a system that blurs visual details and adds noise, which leaves only the nuances. This “nuance” that remains at the end is the identity of the brand.
From this, we designed a logotype that uses an oscillating curve as an element that expresses the “nuance.”
For the package design, we created a system in which influencers who produce products upload their favorite images, and from that the “NUANCE filter” automatically processes the tones. The brand name is then added to the automatically generated graphic image to complete the design.
Even if there was a system with a high degree of freedom to design from scratch, it is still too much for an individual influencer to master. On the other hand, if it is too simple, such as putting in an image and the system simply putting out an extremely similar image, it will not result in a beautiful image. In our search for a package that was both stylish and customizable, we arrived at the idea of adding a “blur” filter that removes detail from the inserted image, leaving only the nuances. This resulted in a beautiful package with a high level of quality, no matter what images were inserted, while still expressing the “NUANCE LAB.” style.
In terms of UI and UX, we had many discussions with the team at Konel Inc. who developed the system for us, and sought a design that could be used intuitively and quickly even by first-time influencers with no expertise in the field.
Today, we continue to work with the brand, fine-tuning the system on a daily basis.
世界観をブランディングするためのクリエイティブ・システム
まず、ブランド名にもなっている、インフルエンサーの方々の持つ数多あるニュアンスを表現するため、「NUANCE フィルター」というシステムを開発。「NUANCE フィルター」は、ビジュアルをボカし、ノイズを加えるシステムのことで、これによりビジュアルのディティールが排除されニュアンスのみが残ります。この、最後に残る”ニュアンス”をブランドのアイデンティティーと設定した。
これを起点に、”ニュアンス”を表現した揺らぎのある曲線をエレメントに用いたロゴタイプをデザインした。
パッケージデザインにおいては、商品プロデュースをするインフルエンサーが好きな画像をUPすると、「NUANCE フィルター」によって自動でトーンが加工されるというシステムを構築。自動生成されたグラフィックの上にブランド名を文字で入れることで完成するシステムとした。
何もないまっさらな状態からデザインできる自由度が高いフォームを用意したとしても、インフルエンサーが個人で使いこなすには負荷がかかります。かといって、好きな画像を入れてそれがそのまま反映されるだけ、といったシンプルすぎるものでも美しい仕上がりにはならない。パッケージがスタイリッシュでかつ誰でもカスタム可能な仕様を模索して、辿り着いたのが挿入した画像からディティールが排除され、ニュアンスのみが残る「ぼかし」のフィルターを入れるというものでした。これによりどんな画像を入れても高い水準で綺麗なパッケージが仕上がり、なおかつ「NUANCE LAB.らしさ」も表現できるものとなりました。
UI・UXにおいては、システム開発を依頼したKonel Inc.のチームとも議論を重ね、初見の専門知識のないインフルエンサーでも感覚的かつスピーディに使えるデザインを模索した。
現在も引き続き日々チューニングを行いながらブランドと伴走しています。
team
art director : yoshio nakada , terminal Inc.
designer : marie endo , terminal Inc.
producer : taku uegaki / tacchie , TRICLE.LLC
photographer : seiichi saito
web developer : Konel Inc.