terminal

projects

日産ARIYA

overview

Nissan’s flagship electric vehicle, ARIYA. To showcase how the advanced driver assistance technology “ProPILOT 2.0” equipped in ARIYA is a groundbreaking invention that transforms people’s values, we created a video featuring a real aircraft pilot driving the ARIYA. This highlights the vehicle’s appeal, as well as the sense of innovation and reliability of its technology.

日産の電気自動車フラッグシップモデルARIYA。ARIYAに搭載されている先進運転支援技術「ProPILOT2.0」がいかに生活者の価値観を変えてくれる発明であるか。そのインパクトを伝えるために本物の航空機パイロットにARIYAを操縦してもらい、魅力や技術の先進感/信頼感を訴求する映像を制作しました。

goal

- Shooting Direction
- Shoot management
- Shooting management
- Movie production
- Interview
- Concept making, web page editing

- 撮影ディレクション
- 動画制作マネジメント
- 撮影マネジメント
- 動画制作
- 取材・撮影
- 企画構成提案

idea

The Truly Impressive Autonomous Driving (As of 2022)

Why is this technology called “ProPILOT 2.0”? The name actually comes from aviation. Apparently, once an aircraft takes off, it operates on autopilot until just before landing. That’s how this technology got its name.So, we thought—what if we had a real pilot drive the ARIYA and share their experience? Wouldn’t that be the perfect way to showcase how incredible ARIYA truly is? That was the starting point of our concept.The core idea was incredibly simple—so that’s it! But the real challenge was how to turn this concept into a compelling video. And, of course, we had to achieve it within a budget that wasn’t as generous as a full-scale commercial.

Challenges:

• Could we actually get a real pilot? (Active pilots were basically off-limits.)
• Filming on the highway—how tough would that be? (We couldn’t do multiple test runs and takes. Safety was the top priority.)
• Choosing the right shooting locations to highlight the technology’s full potential. (Understanding both the technology itself and the cause-and-effect behind how it works was crucial.)

With a minimal crew, we pulled it off—no accidents, no major issues, and we delivered the final product successfully. This is one of the things that makes terminal so incredible. How did we overcome these challenges? You’ll see when you watch the video. Now, about ProPILOT 2.0, the so-called autonomous driving—it felt like the future. Even in 2025, no technology has surpassed it yet. That just proves how revolutionary it was. Maximum respect to the developers.

ほんとうにすごかった自動運転(2022年当時)

なぜ、この技術の名前が「ProPILOT2.0」なのか。それは航空機の操縦に由来します。航空機は離陸してから、着陸手前の空までは自動運転らしいです。それでこんな名前がついたようです。 じゃあ実際のパイロットにARIYAを運転してもらって、その実感を語ってもらったらARIYAのすごさ、伝わるんじゃない?が企画の出発点。 コアアイデアはとってもシンプルなので、以上!なのですが、 このアイデアをどう映像化するか。CMほど潤沢ではない予算のなかで実現しなければならないというミッションです。

以下課題

• 本物のパイロットはアサインできるのか(現役のパイロットは基本無理です)
• 高速道路の撮影って大変なの(テスト、本番何回もできない。安全第一)
• 技術のすごさを発揮させられる撮影ポイントの選出(技術そのものと、機能する因果関係の把握が必要)

このあたりを、必要最低限のスタッフで完遂。事故はもちろん大きな問題もなく納品しました。ここがterminalのすごいところのひとつだと思います。課題をどうクリアしたかは映像実際に見てみてください。さて、実際の「ProPILOT2.0」いわゆる自動運転ですが、未来でした。2025年現在、まだこれを超える技術が出てきていないのを見るととんでもない技術なんだなと。開発者へ、最大のリスペクトです。

team

planner : mizuki abe , kiyoshi ishii , terminal Inc.
designer : yuki shikaze, terminal Inc.
producer : teppei iizuka , terminal Inc.
director & videographer : yuhei hamada

executions